Longnecks - Reisverslag uit Mae Hong Son, Thailand van Marie-José Horst - WaarBenJij.nu Longnecks - Reisverslag uit Mae Hong Son, Thailand van Marie-José Horst - WaarBenJij.nu

Longnecks

Door: Marie-José

Blijf op de hoogte en volg Marie-José

16 Juni 2013 | Thailand, Mae Hong Son

Voor vanmorgen staat er weer een tempelbezoek op de planning. We hadden eigenlijk wel een beetje genoeg van de tempels dus hebben we samen met een stel anderen besloten niet mee te gaan. Dit houdt in dat we vanmorgen heerlijk rustig aan kunnen doen want we hebben afgesproken om om 10.30 uur in het Holland House te zijn voor koffie met appelgebak (als de stroom niet weer is uitgevallen). We zijn er in een kwartiertje naar toe gelopen in de smorende hitte. Mens wat is het weer warm. Voelt warmer dan gisteren. De groep was al om 10.00 uur bij het Holland House dus we waren te laat. Nou ja, Paw had ons de verkeerde tijd doorgegeven. Maakt niet uit want na het programma van vanmorgen hebben we de middag vrij :). Na een cappuccino en een stuk heerlijke appeltaart zijn we met de minibus naar de rivier gereden om met de longtailboat in zo'n 25 minuten naar de longneckstam te varen. Heerlijk was het op de boot met een verkoelende briesje. Na een mooi vaartochtje kwamen we bij de longnecks aan. Het verhaal verteld dat elke meisje dat op een woensdag met volle maan geboren wordt op 5/6jarige leeftijd de eerste koperen ring om de nek krijgt. Echter we hebben in het opiummusuem gelezen dat er vroeger een aantal vrouwen door een tijger in de nek zijn doodgebeten en daardoor heeft het stamhoofd besloten uit veiligheid de meisjes ringen om te nek te doen ter bescherming tegen de tijgers. In totaal kunnen de ringen 5-6 kilo wegen. Het lijkt of ze een lange nek hebben maar in werkelijkheid worden de schouders naar beneden gedrukt. De ringen gaan nooit meer af. Pfoe ik moet er niet aan denken. Heel bijzonder om hier rond te wandelen. Oorspronkelijk zijn de longnecks vluchtelingen uit Birma. 6 km stroom afwaarts is de grens met Birma (Myanmar). Thailand tolereert dat ze hier zijn maar ze moeten in hun eigen gebied blijven. Er zijn ook nog een aantal vrouwen met hele lange oorlellen waar ze grote kralen oid in hebben zitten. Heel apart om te zien. We hebben hier nog een aantal souvenirs gekocht want ze moeten zichzelf bedruipen met de inkomsten die ze hiervan krijgen. Natuurlijk hebben we ook weer koekjes ed uitgedeeld die erg dankbaar in ontvangst werden genomen. Toen we het dorp hadden bekeken zijn we weer met de longtailboat terug gevaren, waar we ook een lunch hadden. Aan de overkant van de rivier zagen we 2 olifanten staan. De een was zich met zand aan het koelen de ander stond in de rivier te baden. Na de lunch zijn we weer naar het hotel terug gereden waar we smiddags heerlijk hebben gezwommen. Vanavond het stadje nog ff in om wat te eten met een stel.
Morgen vliegen we (als het helder genoeg is) terug naar Chiang Mai.
Fijne vaderdag nog allemaal :)